Retexture staat voor de textuur van een item veranderen (in dit geval een jurk).
Dit is een vertaling van de originele tutorial gemaakt door BlackGarden.
Voor de Engelse versie kun je hier heen gaan: originele Engelse tutorial
Laatste update: 10 september 2014
Dit heb je nodig voor je begint:
- Een De Sims 4 of De Sims 4 Creëer-een-Sim demo op je Origin account
- Photoshop (hier word CS5 gebruikt) en de DDS Texture tools
- Als alternatief kun je Gimp gebruiken en de DDS plugin, maar deze tutorial gaat hier verder niet op in.
- Basis kennis van je gekozen foto bewerking programma.
Er wordt redelijk gedetailleerd uitgelegd over de verschillende Photoshop onderdelen, maar er is niet ingegaan op elk klein detail. Dus als je Photoshop nog nooit gebruikt hebt, kun je google gebruiken het op te zoeken. (of in de comments een berichtje achterlaten.) - S4PE – Sterk aanbevolen wordt dat je het als 7-zip uitpakt, meerdere mensen hebben problemen gehad met het exporteren van DDS als ze uitpakten met WinRAR. (Inclusief ik!)
- Color Magic – Deze tutorial gebruikt versie 0.8.0 en de nieuwste versie is altijd beschikbaar voor download hier.
Belangrijke mededeling
Het is waarschijnlijk heel duidelijk, maar voor de goede orde: Modding voor De Sims 4 is nog in een heel vroeg stadium! Programmeurs die in hun vrije tijd werken aan de Color Magix tool en S4PE zijn geen magische wezens. Ze zijn ook nog de structuur van De Sims 4 bestanden aan het leren, en de structuur van de bestanden die we moeten maken. Daarom kunnen sommige onderdelen er voor zorgen dat je spel crashed, of er voor zorgen dat er rare dingen gebeuren in je spel. En dat is hoe het is, voor nu.
Als je enige bugs ervaart met je packages, is het altijd handig om de makers van de tools telaten weten wat er gebeurd. Dit kan op hun forum: http://sims4.the-prof.net/?forum=sims-4-modding.
Zorg ervoor dat je details doorgeeft zoals welk item je hebt recoloured en welke instellingen je gebruikte. Als je kunt, geef ook een link mee waar ze de package kunnen downloaden die de bugs veroorzaakte. Dit kan ze helpen het probleem te identificeren, en uiteindelijk, de tool verbeteren.
Stap 1: .Package bestand creëren
Als eerste moet je een .package bestand creëren voor je recolour. Dit is het bestand dat je aan anderen zou versturen als je het wil delen.
Open Color Magic, ga naar de eerste stap en kies in de keuzelijst of je de Creëer een Sim demo gebruikt of het volledige De Sims 4 spel. Deze stap is belangrijk omdat de recolours die gemaakt zijn voor de demo niet werken in het volledige spel. Je kunt ook een Creator identity geven – dit zal je helpen als je per ongeluk een bestand maakt dat het zelfde heet als die van iemand anders.
Vervolgens zoek je het item op dat je wil recolouren. Ik begin met de ‘short ruched dress’. Aan de linker kant van het venster zie je een aantal gecompliceerde namen voor elk item in de demo/het spel. De eerste letter is voor de leeftijdsgroep. ‘y’ voor jong volwassene (young adult), de tweede letter is voor het geslacht, ‘f’ voor vrouw (female), ‘m’ voor man (male) en ‘u’ voor uniseks. Het volgende is voor het type item. ‘Acc’ voor accessoires, en de rest spreekt aardig voor zich. Daarna volgt een underscore (laag streepje), dan de naam van het item, gevolgd door nog een underscore en de naam van de kleur.
Ik zoek naar het jurkje dat in de afbeelding hierboven is afgebeeld, dus ik het gefilterd op female, young adult en full body. En uiteindelijk vind je wat je zoekt: yfBody_DressRuchedParty. Als je klikt op een item aan de linker kant, laat het je zien hoe de textuur daarvoor er uit ziet. En ik kan zien dat het als de jurk die ik zocht er uit ziet. Ik kies voor export yfBody_DressRuchedParty_GoldPale.
Klik op de ‘next’ knop. Hier kun je de swatch voor je item aanpassen. Ik wil een afbeelding swatch van mijn item, dus ik klik ‘add’ en een kleine C M icon komt tevoorschijn – We gaan dat later aanpassen naar een custom icon. Ik heb ook het laatste gedeelte van mijn item naam aangepast van _GoldPale naar iets meer toepasselijk _Leopard.
Met de ‘Edit flags…’ knop kun je de item tags aanpassen van het spel. Dit is waar je kunt selecteren voor welke leeftijden het van toepassing is, de kleur en de stijl. Ik pas de jurk niet drastisch aan dus ik laat de instellingen zoals ze zijn.
Klik ‘Finish’ en een ‘Save as’ venster komt tevoorschijn. Navigeer naar C:\Gebruikers\[your name]\Documenten\Electronic Arts\De Sims 4\Mods (Of als je de Demo gebruikt: C:\Gebruikers\[your name]\Documenten\Electronic Arts\ De Sims 4 Creëer-een-Sim Demo\Mods) en sla je .package daar op.
Stap 2: Extract het DDS Textuur bestand
Open nu S4PE. Je krijgt misschien een error over updates wanneer je het opstart – je kunt dit negeren en de software zal gewoon opstarten. Ga naar ‘File > open’, en zoek het bestand dat je zojuist heb opgeslagen in Documenten. Mijn package bestaat uit 4 resources. Een daarvan is alleen algemene informatie over je package. Een is waarschijnlijk de specular map, een andere waarschijnlijk de bump map. En een ervan is de Swatch icon dat we later zullen aanpassen. Degene waar wij nu in geïnteresseerd zijn is de textuur zelf. Wanneer je klikt op de resourcen in het linker paneel, krijg je een preview aan de rechter kant. Klik de resources aan de linker kant tot je degene vindt dat als een full colour versie van de kleding textuur er uit ziet. Zoals getoond hier beneden.
Klik met de rechter muisknop op deze resource en kies voor ‘ Export to DDS’. Als je deze optie niet ziet, sluit dan S4PE, download het opnieuw via de link aan het begin van deze post, en pak het uit met 7-zip. Er is een probleem wanneer je een ander programma gebruikt om het uit te pakken, zoals WinRAR.
Ik heb een nieuwe map gemaakt in Mijn Documenten voor alle textuur bestanden waar ik mee werk, en sla ze daar op. Het maakt op zich niet uit waar je ze opslaat, maar als je veel gaat recolour-en, is het overzichtelijk houden van je map voor je eigen gemoedsrust!
Stap 3: Textuur aanpassen
3.1 Maken van een patroon
Open Photoshop. Ik ga de kleine party jurk wat netter maken met een luipaard textuur. Als je een patroon, zoals het luipaard patroon, op kleren wil zetten is het belangrijk om te beginnen met een patroon dat herhaald (tegels), zo dat je niet opvallende randen hebt. Er zijn een hoop websites dat een goede bron zijn voor dit soort patronen – een van mijn favoriete websites is The Fat Strawberry en dat is waar ik de luipaard textuur heb gevonden. Het is momenteel op pagina 5 van “world & travel” in het geval je hetzelfde patroon wil gebruiken.
Eerst open je het patroon die je gaat gebruiken in photoshop. Ik heb die van mij kleine gemaakt naar 256x256px, het patroon leek oorspronkelijk iets te groot. Ga naar Edit > define patter om je patroon op te slaan zodat je het kan gebruiken met Photoshop’s fill tool.
3.2 Toepassen van een patroon op kleren
Hierna, open de DDS file die je in stap 2 hebt opgeslagen. Klik op ctrl+shift+N om een nieuwe laag te creeeren en klik op ‘ok’ op de pop-up. Pak de paint bucket tool door op G te klikken (of shift+G als je de gradient tool krijgt). Boven aan, kies ‘pattern’ in plaats van ‘foreground’ en kies de patroon die je gemaakt hebt.
Klik een keer op om je laag te vullen met het patroon. Dat is een hoop luipaard textuur.
De volgende stap, je moet deze laag blenden met de laag eronder, zodat alle details/schaduwen/kreukels van de jurk samen met de luipaard textuur te zien zijn. Om dit voor elkaar te krijgen kies ik voor ‘overlay’ layer bleding option met een opacity van 70%.
Dit ziet er goed uit, maar de luipaard textuur valt nog wel te veel op in vergelijking met de kreukels. Dit is aan te passen door op de achtergrond laag te klikken, ga dan naar de Image menu en kies Adjustments > Brightness/Contrast. Speel met de opties totdat je blij bent met het resultaat en speel ook met de blending mode en opacity. ‘Soft light’ is ook een goede optie voor dit soort blenden. Ik heb deze instellingen gebruikt:
3.3 Afwerking
De luipaard textuur over de hele jurk is niet echt realistisch – het zou er beter uitzien als de boven- en onderkant van de jurk niet het luipaard patroon had. Verstop de luipaard patroon door op het oog naast de laag te klikken. Klik op Z om naar de zoom tool en zoom in zodat je kan zien wat je gaat doen. Klik op P om naar de pen tool te gaan. Klik op de linker/onderand en dan in het midden tussen de borsten. Ctrl-klik dan in het midden van de path, trek hem omhoog en speel ermee totdat het meer overeen komt met de rand.
Overal waar de path niet helemaal overeen komt met de rand, klik op ctrl en trek het naar de goede plek. Zodra je tevreden bent met dit gedeelte klik op volgende ‘scherpe’ hoek (aan de andere kant van de borst) Dit gedeelte is heel kort en hoeft niet echt aangepast te worden. Klik dan weer op de volgende scherpe hoek – Ik ben langs de hele rand gegaan en pas het weer aan waar nodig. Herhaal totdat je een path langs de hele onderrand hebt. Dat was het moeilijkste gedeelte, dus neem wat lekkers te drinken, je hebt het wel verdient.
Door het path af te maken ga je buiten de bovenkant van de jurk, zodra je rond bent klik op de eerste punt om je path af te sluiten. Mijn uiteindelijk path ziet er zo uit (de lijn is rood te verduidelijking, die van jou is niet rood):
Aan de bovenkant van de layers panel moet er een tab zijn met ‘paths’. Klik hierop, houdt dan de CTRL toets in en klik ‘Work Path’ om er een selectie van te maken. Klik weer de layers tab aan.
We moeten eerst het patroon in dit gedeelte verwijderen. Klik op het luipaard layer, en gebruik de ‘delete’ toets. Dat ziet er al beter uit. Vervolgens wil ik de rand wat donkerder maken. Dus ik kopieer dit gedeelte van de textuur naar een nieuwe layer om het aan te passen. Selecteer het path opnieuw, ga naar de textuur layer en kopieer (CTRL+C) en plak (CTRL+V) naar een nieuwe layer.
Gebruik nu de rechthoekige marquee tool (M) en teken een rechthoek om de rand aan de onderkant van de jurk. Zoals eerst, verwijder de luipaard print binnen de selectie, en kopieer en plak de textuur van de rand naar een nieuwe layer.
Nu je de textuur hebt verwijderd aan de boven- en onderrand van de jurk, moet je dit ook nog doen bij de twee blobs aan de rechter kant van de jurk. In CAS zijn deze blobs lastig te zien, maar deze blobs verbinden de boven- en onderkant van de jurk. Teken een grote rechthoek om deze blobs met de marquee tool, delete de luipaard print en kopieer en plak de textuur naar een nieuwe layer. Nu moet je volledige textuur er uitzien zoals dit:
Nu heb je 5 layers: De luipaard print, 3 layers met stukjes van de boven-, onderkant en de rest van de textuur van de jurk en dan nog een layer met de rest van de textuur. Houd CTRL ingedrukt en klik op elke layer dat onderdeel is van de boven- en onderkant van de jurk. Klik dan op de rechtermuisknop en kies ‘Merge Layers’.
Met de nieuwe samengevoegde layer geselecteerd, klik CTRL+U om het ‘hue/saturation’ tool naar voren te brengen. We gaan nu al deze stukjes een diepe zwarte kleur geven. Een belangrijk iets om een notitie van te maken met iets ‘zwart’ maken van deze texturen, is dat als je het letterlijk zonder kleur maakt, het heel vlak lijkt. Het is beter het bijvoorbeeld heel donker blauw te maken dan echt zwart. Ga voor een instelling ongeveer zoals hier beneden:
Je kunt deze randen ook donker bruin maken, of fel roze, wat je ook wilt! Hier is mijn eindresultaat:
3.4 Opslaan van de bewerkte textuur
Als je blij bent met je nieuwe textuur, ga naar ‘File > Save as’. Voor je op ‘save’ drukt, zorg ervoor dat je opslaat als DDS in de ‘Format’ lijst.
Een enorm venster vol met instellingen popt vervolgens op, zorg ervoor dat je ‘DXT5 (Interpolated Alpha)’ en ‘Generate MIP maps’ kiest en dan pas op ‘save’ drukt.
Stap 4: Importeren van de DDS
Nu gaan we weer terug naar S4PE, die je package bestand nog steeds open moet hebben. Klik met de rechtermuisknop op de textuur die je eerder hebt geëxporteerd en kies: ‘Import from DDS’
Een nieuw venster komt tevoorschijn dat je vraagt ‘Commit changes’. Klik op ‘yes’.
Daarna, klik met de rechtermuisknop op de resource dat zegt _IMG. Er zal niks verschijnen in het preview venster aan de rechter kant met de huidige versie van S4PE, maar dat geeft niet. Kies voor ‘Export > To file’ Dit is je swatch bestand. Verander de naam niet, dit is de informatie die S4PE later gebruikt.
Open je swatch file in Photoshop. Een venster over MIP maps komt tevoorschijn – kies voor ‘yes’ – ik heb ondervonden dat dit er voor zorgt dat de MIP maps correct zijn. Je krijgt nu dit te zien in Photoshop:
Creëer een nieuwe layer door op SHIFT+CTRL+N te drukken. Gebruik de marquee tool (M), selecteer het eerste vierkantje en gebruik de paint bucket tool (G) om het vierkantje op te vullen met je patroon, zoals je eerder deed met de jurk. Het zou er zo uit moeten zien:
Nu kopieer (CTRL+C) en plak (CTRL+V) je je vierkant. Dit creëert een nieuwe layer. Gebruik de Transform tool (CTRL+T) om je layer van grootte te veranderen naar precies 50% van de originele grootte. Je kunt er voor zorgen dat het precies is door 50% in te typen in de vakjes van Width en Height boven aan:
Schuif de layer naar het tweede vierkantje. Nu kopieer je het kleinere vierkantje en herhaal het proces om het volgende vierkantje te vullen. Het kan zijn dat er wat groen doorschijnt van de achtergrond, doordat Photoshop antialisased wanneer je de grootte aanpast. Om dit weg te halen, rechtermuisknop klik op een layer en duplicate dat tot het groen verdwijnt.
Wanneer je tevreden bent, voeg alle layers samen. Selecteer alle lagen en kies ‘merge layers’ wanneer je er met de rechter muisknop op klikt. Mijne ziet er zo uit:
Sla je swatch op over het bestand dat je geëxporteerd hebt (de lange gecompliceerde naam), en zorg ervoor dat je ‘Use existing MIP maps’ in het opslaan venster selecteert.
Terug in S4PE, klik met de rechtermuisknop op de _IMG resource en kies ‘Import > from file’. Open het bestand dat je net hebt opgeslagen. De lange gecompliceerde naam helpt S4PE hoe hij de informatie moet opbouwen van het bestand.
Ga naar ‘File > Save’ om je nu voltooide package op te slaan. Sluit S4PE.
Step 5: Test it!
Nu zijn we eindelijk klaar om de vruchten van het harde werk te plukken! Open De Sims 4 of de Demo en zoek je jurk!
Zoek de jurk waar je van gekloond hebt, daarna jouw swatch:
Hier is mijn super-smaakvolle jurk:
Nu dat we alle basis onderdelen van het recolour proces hebben gehad, kijk uit voor meer tutorial die binnenkort komen dat zal laten zien hoe je originele kleding kunt maken!
Voel je vrij om een link te delen naar je eigen recolour creaties in de comments hier onder!
Leave a Comment